Frankrijk: wat als ‘ongastvrij’ je imago is?

Jeroen BeelenGastvrij Bereikbaar Leave a Comment

Onder de kop ‘Ongastvrij Frankrijk beleeft buitengewoon toeristenseizoen‘ schrijft het FD over het gebrek aan service in La Douce France. Het zal je maar gebeuren dat ‘ongastvrijheid’ zo’n wezenlijk onderdeel uitmaakt van je imago. Toch laat de Franse overheid het er niet bij zitten.

Het artikel maakt duidelijk dat gastvrijheid niet in de Franse genen zit. Werken in loondienst en de onderdanigheid die daar bij past, valt de Fransen zwaar. Ook laat het artikel zien dat het goede toeristenseizoen deels te danken is aan onrust in andere landen, dus het succes kan zeker niet op eigen conto geschreven worden.

Minister Laurent Fabius, verantwoordelijk voor toerisme werkt inmiddels met campagnes aan sensibilisering en scholing om de gastvrijheid op peil te brengen. Bijvoorbeeld met borden op vliegvelden en andere plaatsen waar toeristen vertrekken met ‘Merci et au revoir’. Ook in Frankrijk is dus nog veel winnen met gastvrijheid én gastvrije bereikbaarheid 😉

P.s. Al in 2013 voerde de Franse overheid, onder de titel “Do you speak touriste” een campagne om Parijzenaars wat aardiger te laten doen tegen toeristen. Bekijk via de link vooral ook even de clip uit National Lampoon’s European Vacation met o.a. Chevy Chase.

Over de auteur

Jeroen Beelen

Twitter

innovatieve destinatiemarketeer | toerisme, leisure & cultuur sector | blogger | reiziger | lid Team Gastvrij Bereikbaar

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.