Evenementen en bereikbaarheid: steeds meer aandacht voor totaalervaring

Jeroen Beelen Cases, Gastvrij Bereikbaar Leave a Comment

De bereikbaarheid van een festival is een belangrijk onderdeel in de totaalervaring van bezoekers. Op de websites van vrijwel alle festivals wordt dan ook veel aandacht besteed aan ‘hoe je er komt’. Geen enkele bezoeker heeft immers zin om op de heen- of terugreis in de file te staan of veel gedoe te hebben met parkeren, met als risico dat je het optreden mist van die artiest waarvoor je nu juist naar dat festival komt. Er zijn echter festivals die op een bijzondere manier aandacht besteden aan dit bereikbaarheid en daarmee een extra inspanning doen om ‘gastvrij bereikbaar’ te zijn.

Into The Great Wide Open

De focus bij dit festival, dat zich afspeelt op Vlieland, lag in 2018 op duurzaamheid en een volledig circulair festival. Dit wil zeggen: een festival dat zijn afval oneindig hergebruikt in een gesloten kringloop en dus feitelijk geen afval meer kent.

Bereikbaarheid wordt ook bekeken met diezelfde ‘duurzaamheidsbril’. Om bij het festival te komen worden op de site verschillende alternatieven aangedragen, die zoveel mogelijk CO2-besparend zijn. Naast de auto – liefst een (elektrische) deelauto – zijn er ook bussen die op biobrandstof rijden en vanuit een tweetal locaties in Nederland de bezoekers naar Harlingen brengen. Om de oversteek naar Vlieland te maken kan er ook gekozen worden voor een zeilschip.

Een leuke optie, die wij bijzonder ‘gastvrij bereikbaar’ vinden is de mogelijkheid om je bagage (koffer en/of tent) op te laten halen door PostNL, zodat je niet zelf hoeft te sjouwen met je bagage. Zo heb je je handen vrij en is je reis naar het festival er één die, al vanaf jouw eigen voordeur, past bij de beleving die het festival wil uitstralen.

Zie hier de video over hun ‘Goede Reis-programma’:

Johan Cruijff ArenA en de Zwarte Cross

De Johan Cruijff ArenA kent vele tientallen evenementen per jaar en besteed veel aandacht aan de bereikbaarheid. Anders dan veel andere evenementenlocaties, gaan zij verder dan het opsommen van de verschillende vervoersmogelijkheden. Op de site en in de app van de Johan Cruijff ArenA worden bezoekers uitgenodigd om in te vullen waar ze vandaan komen. Op basis van die informatie, ontvangt de bezoeker een persoonlijk reisadvies (zowel OV, touringcar, als de eigen auto) en de mogelijkheid die gelijk te reserveren.

Achter deze dienst zit het bedrijf BeSite. Het is hun Mobility Portal die de gasten van reisinformatie voorziet. Op basis van de herkomst van de gast en de kennis van het gebied rond het stadion, wordt een reisadvies afgegeven en – indien dat met de auto is – de beste parkeerplek geadviseerd. Dit betekent dat 25-30% van de bezoekers verder weg parkeert dan ze zelf wellicht zouden kiezen, maar toch eerder bij het evenement zijn. In veel gevallen zien ze zelfs niet eens een verkeersregelaar. Ook zijn deze bezoekers vaak sneller weg na afloop van een concert of wedstrijd.

In de Mobility Portal worden verschillende vormen van mobiliteit beoordeeld op basis van reistijd en kosten. Deze persoonlijke service gaat verder dan alleen het aanbieden een reisroute in Google Maps, omdat juist dan iedereen dezelfde route geadviseerd krijgt. De tool biedt de verantwoordelijke voor het evenement de mogelijkheid om zijn publiek te sturen en daarmee ook te spreiden. Bovendien wordt met ieder evenement meer kennis opgebouwd over het reisgedrag van de bezoeker en wordt de persoonlijke service elke keer beter.

Het reisadvies is bovendien ‘real-time’. Het biedt de mogelijkheid om een mailadres of mobiel telefoonnummer achter te laten, zodat ook onderweg de bezoeker op de hoogte gehouden kan worden. Het routeadvies dat de bezoeker opvraagt in de Mobility Portal is aangepast op basis van het actuele verkeersbeeld en scenario’s die vooraf zijn gemaakt voor een optimale instroom van autoverkeer. Sinds enige tijd is er ook een samenwerking met WAZE.

De Mobility Portal is beschikbaar als een white-label product en wordt op dit moment ingezet door de Johan Cruijff ArenA, AJAX en de Zwarte Cross.

De aanpak bij de Zwarte Cross gaat overigens verder dan alleen de inzet van de Mobility Portal. Er werd nauw samengewerkt met het bedrijf Localyse (officiële partner van Google Maps in de Benelux), die met hun product ODIQ het verkeerskundig- en veiligheidsteam van real-time informatie (op basis van Google Maps data) en verkeersinzicht voorzien rondom de diverse aan- en uitrij routes in de regio rondom het event.

De gecombineerde aanpak dient als instrument om de bereikbaarheid van het festival te bevorderen door:

  • alternatief vervoer laagdrempeliger te maken,
  • voor overgebleven vervoer (lees: auto’s) sneller te reageren met verkeersmaatregelen om erger te voorkomen,
  • knelpunten sneller duidelijk te krijgen.

Zie hieronder de video waarin het ‘Slimmer reizen naar de Zwarte Cross’ worden toegelicht.

 

Over de auteur

Jeroen Beelen

Twitter Google+

innovatieve destinatiemarketeer | toerisme, leisure & cultuur sector | blogger | reiziger | lid Team Gastvrij Bereikbaar

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.