Publiekstrekkers Utrecht – aan de slag met gastvrije bereikbaarheid

Jeroen Beelen Cases, Gastvrij Bereikbaar Leave a Comment

Als onderdeel van provinciaal project Goedopweg.nl heeft Team Gastvrij Bereikbaar in de periode november 2017 – juni 2018 een 16-tal publiekstrekkers in de binnenstad van Utrecht onder de loep gelegd en gekeken naar de ‘reisbeleving voor de gasten van die bestemmingen’. De uitkomsten van deze ‘travellers journeys’ zijn veelzeggend en laten zien dat zowel bij de overheden als bij de Utrechtse ondernemers meer aandacht nodig is voor de bereikbaarheid van de binnenstad en de betreffende locaties zelf.

Zo maar een bloemlezing uit de zaken die we zijn tegengekomen:

  • afgebroken of ontbrekende borden vanuit transferia zodat de richting ‘binnenstad’ niet te vinden is
  • niet geclaimde, niet volledig of niet juist ingevulde Google My Business accounts
  • Google Maps die om Hoog-Catharijne, Utrecht CS en de Jaarbeurs heen navigeert en daardoor langere reistijden suggereert voor OV-gebruikers/voetgangers dan werkelijk het geval is (niemand was dit ooit opgevallen!)
  • ontbreken van richtingsborden bij het uitrijden van parkeergarages
  • onveilige/ongastvrije wandelroutes van OV-locaties naar de binnenstad
  • een oerwoud aan verschillende stijlen bewegwijzeringsborden
  • gebruik van lokaal bekende straatnamen i.p.v. de term ‘centrum’ te gebruiken zodat bewoners en bezoekers het centrum weten te vinden
  • ontbreken van toeristische bewegwijzeringsborden op cruciale aanlooplocaties in de binnenstad

Team Gastvrij Bereikbaar heeft de provincie Utrecht, de gemeente Utrecht en de bezochte ondernemers aan de hand van praktische rapportages inzichtelijk gemaakt welke zaken opgepakt dienen te worden. I.s.m. Localyse (officiƫle partner van Google Maps) is er bovendien voor gezorgd dat Google Maps nu ook indoor kan navigeren bij grote locaties als Hoog Catharijne en Utrecht CS en bezoekers aan Utrecht een juist reisadvies krijgen.

Utrecht is, na Den Bosch, Nijmegen, Arnhem en Eindhoven (Strijp-S) de vijfde binnenstad die aandacht besteed aan het verbeteren van de ‘reis van de gast’ door samen met belangrijke publiekstrekkers die reis in beeld te brengen en daarin verbeteringen aan te brengen.

Over de auteur

Jeroen Beelen

Twitter Google+

innovatieve destinatiemarketeer | toerisme, leisure & cultuur sector | blogger | reiziger | lid Team Gastvrij Bereikbaar

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.