De reis van de klant: maak het leuk!

Jeroen Beelen Travellers' Journey Leave a Comment

Hoe zorg je ervoor dat mensen iets doen wat jij graag wilt? Daarover wordt veel geschreven, ook in relatie tot reisgedrag. Een interessant blog hierover is kpvv-reisgedrag.blogspot.nl, een blog specifiek over het beïnvloeden van reisgedrag.

Een manier om je klanten iets te laten doen, is door waarde toe te voegen in de vorm van een beleving. Maak het leuk!
Iets wat leuk is ben je immers sneller geneigd te doen.

Er zijn tal van voorbeelden, niet allemaal uit de reishoek, die laten zien hoe je gedrag kunt beïnvloeden door iets leuk te maken. Dit wordt ook wel ‘gamification’ genoemd.

OV

Reizen met het OV betekent dat je ook regelmatig bij een voetgangersoversteekplaats staat te wachten. In Duitsland hebben ze wachten voor een vvoetgangsoversteekplaats leuk gemaakt. Terwijl het stoplicht op rood staat, kun je een spelletje ‘Pong’ spelen met iemand die aan de andere kant van de straat te wachten staat. (via popupcity.net)

Hildesheim (Duitsland)

STREETPONG from HAWK Hildesheim on Vimeo.

Al eerder lieten we op dit blog een video zien uit Lissabon, waarin wachtenden voor een voetgangersoversteekplaats aangezet werden tot een dansje.

Lissabon (Portugal)

The Fun Theory

Deze voorbeelden liggen allemaal in lijn met een initiatief van Volkswagen uit 2009. Zij waren toen de sponsor van ‘The Fun Theory‘. Daarbij werden ideeën beloond, waarbij plezier de manier was om mensen aan te zetten tot gedragsverandering.

Een klassieker is bv. ‘ The piano staircase’ die mensen moest stimuleren de trap te nemen i.p.v. de roltrap.

Bij de inzendingen op deze site, zijn overigens behoorlijk wat voorbeelden op het gebied van reizen en openbaar vervoer.

Enjoy my view

Inspiratie

Bovenstaande ideeën zijn niet wellicht zaken waar u als gastheer/gastvrouw van een locatie of evenement direct mee uit de voeten kunt. Maar ze zijn dan ook niet bedoeld om te kopieren, als wel om te inspireren. Denk na wat je van je gasten zou willen en hoe je dat leuk kunt maken!

Heb je zelf een voorbeeld hoe jij ‘de reis van de klant’ leuker hebt gemaakt? Deel het met ons via dit blog!

Over de auteur

Jeroen Beelen

Twitter Google+

innovatieve destinatiemarketeer | toerisme, leisure & cultuur sector | blogger | reiziger | lid Team Gastvrij Bereikbaar

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.