Verslag Workshop ‘Gastvrijbereikbaar.nl’ in GelreDome

Jeroen Beelen Gastvrij Bereikbaar Leave a Comment

Op dinsdag 20 mei 2014 is een workshop gehouden rondom de thema’s gastvrijheid en bereikbaarheid. De door teamSLIM georganiseerde bijeenkomst vond plaats in een prachtige loge van het GelreDome. Een van de belangrijkste uitkomsten van deze middag: het is niet alleen nuttig, maar ook nodig om met elkaar kennis te delen over gastvrijheid, bereikbaarheid en mobiliteit. Kennisdeling draagt bij aan het samen optimaliseren van de bereikbaarheid van een bestemming.

Introductie
Namens teamSLIM opende Minze Walvius de bijeenkomst met een korte herinnering aan het belang van het goed invullen van hoofdstuk 10 (vervoersmanagement) van Green Key. Hij refereerde hierbij aan  enkele cases die samen met ondernemers in de regio Arnhem-Nijmegen (en daarbuiten) zijn ontwikkeld (o.a. Spant!), waarbij voor gastvrijheid en bereikbaarheid verder wordt gekeken dan alleen de eigen locatie. Bij het realiseren van spitsmijdingen kan nl. ook het voor- en na-traject van de bezoeker (leisure of zakelijk) meegenomen worden.

Aan de hand van ‘Customer Journeys’ (zie het digitale kennisplatform voor een handleiding) wordt de reis van de klant in 10 stappen verdeeld en wordt per stap bekeken welke informatie de klant tot zijn beschikking heeft en welke verbeteringen er mogelijk zijn om de klant beter te helpen bij het plannen en uitvoeren van zijn reis. Gedacht kan worden aan het bij de boeking meesturen van bereikbaarheidsinformatie, het zorgen voor een ‘vroege vogel-arrangement’ (zodat klanten voor de file uit kunnen reizen), transferbusjes naar stations (zodat men wel geboekt kan worden door overheden), etc. Naar aanleiding van deze uitleg is direct een afspraak gemaakt met Evaline Batenburg en Gerard Groenendijk van Burgers’ Zoo voor het uitvoeren van een dergelijke Customer Journey.

Travel Journey

Op het digitale kennisplatform ‘Gastvrijbereikbaar.nl’, dat namens Green Key, Blauwe Vlag en teamSLIM wordt ontwikkeld, is veel informatie te vinden over deze customer journey en mogelijke verbeteringen. Ook zijn er business cases te vinden over tal van mobiliteitsvraagstukken (wat kosten laadpalen voor scooters en auto’s, moet ik e-auto’s/e-fietsen huren of kopen,..) of deze worden n.a.v. vragen nader uitgewerkt.

Het digitale kennisplatform is bedoeld voor medewerkers die bij een locatie, attractie of festival actief zijn met gastvrijheid en bereikbaarheid. Het platform staat niet open voor overheden, leveranciers of consultants. Daarmee is het een veilige plek om vragen te stellen en kennis te delen.

GelreDome en gastvrijheid-bereikbaarheid
Vervolgens hield Rob Bakker, Facilitair Manager van GelreDome een presentatie over de inspanningen die hij namens GelreDome doet voor het verbeteren van de bereikbaarheid van zijn locatie. Hij liet o.a. zien hoeveel kennis hij in de afgelopen 15 jaar heeft opgebouwd over de verschillende profielen van zijn bezoekers (er komt ander publiek naar Justin Timberlake dan naar Symphonica in Rosso concerten) en de gevolgen hiervan op de samenstelling van de bezoekersstromen (aantal personen per auto, percentages OV/bussen/taxi’s,/fiets/lopend, …).

Deze kennis deelt hij met zo’n 60 partners in de regio (gemeente, Rijkswaterstaat, brandweer, politie, traffic suport, vervoerders,…) en aan de hand hiervan wordt een mobiliteitsplan opgesteld om de bereikbaarheid te optimaliseren.

Aan de hand van verkeersstromen die Rob liet zien op Google Map kaarten kon hij ook duidelijk laten zien wat de gevolgen zijn als bussen niet de instructies volgen die op de borden staan of die chauffeurs vooraf hebben gekregen. De verkeersstromen rondom GelreDome luisteren zó nauw, dat het afwijken hiervan de boel onmiddellijk in de war brengt en waar vrijwel alle andere stromen onmiddellijk last van hebben. Voor Rob Besselink, die namens NH Rijnhotel aanwezig was, was dit een enorme ‘eye opener’ en hij liet weten hier verder over te willen praten. De gastvrijheid en het succes van GelreDome gaat in zijn ogen iedereen in de regio Arnhem aan en deze informatie van Rob Bakker laat zien , hoe anderen daaraan kunnen bijdragen.

TeamSLIM zal het initiatief nemen om Rob Bakker dit verhaal een keer te laten houden in het HORA.

GelreDome – verkeersstromen auto’s

Presentatie digitaal kennisplatform
Na de presentatie van Rob Bakker liet Jeroen Beelen van teamSLIM het digitale kennisplatform live zien aan de aanwezigen. Er is op het netwerk o.a. ruimte voor nieuwtjes op het gebied van gastvrijheid en bereikbaarheid, er kunnen vragen gesteld en discussies gevoerd worden. Ook is er ruimte voor blogposts waarin kennis gedeeld kan worden over succesvolle cases. Zo hebben Rob Bakker (GelreDome) en Essine Prins (Spant!) al enkele cases gedeeld.

Homepage Gastvrijbereikbaar.nl

De workshop werd afgerond met een borrel en een bezoek aan de ‘controlekamer’ in het GelreDome. Vanuit deze ruimte wordt de bereikbaarheid van het GelreDome bewaakt en begeleid voor-, tijdens en na een event.

Word gratis lid en doe mee!
Deelname aan het kennisnetwerk is gratis en op persoonlijke titel.
Inloggen kan op de homepage van www.gastvrijbereikbaar.nl.

Over de auteur

Jeroen Beelen

Twitter Google+

innovatieve destinatiemarketeer | toerisme, leisure & cultuur sector | blogger | reiziger | lid Team Gastvrij Bereikbaar

Geef een antwoord

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.