Top 3 redenen voor een Green Key

Johan KaspersAlgemeen Leave a Comment

Ik praat regelmatig met ondernemers over duurzaamheid. Vrijwel iedereen geeft aan daar serieus werk van te willen maken. Maar van weer een keurmerk krijgen we allemaal de rillingen. Toch sla je met een Green Key meerdere vliegen in één klap!

Veel ondernemers zien tegenwoordig het belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een groeiende groep is ook echt actief om de bedrijfsvoering te verduurzamen. Het systeem van Green Key biedt daarbij houvast en meerwaarde.

In gesprekken met ondernemers is men vaak huiverig voor een keurmerk. Wat kost het en welk rendement levert het me dan op om nog een bordje aan de muur te hebben? Het leek me goed eens op een rijtje te zetten waarom een Green Key toch wel een goed idee is.

Een Green Key combineert in mijn ogen drie belangrijke facetten van duurzaam ondernemen:

 

  1. Een duidelijk raamwerk voor verduurzaming van de bedrijfsvoering

Bijna alle vlakken waarop je aan het werk kunt gaan komen in het systeem van Green Key aan de orde. Dit gebeurt overzichtelijk in hoofdstukken en paragrafen met tips en adviezen. Het aantal punten dat je per paragraaf behaalt geeft bovendien een mooi beeld van hoe je scoort.

 

  1. Verbetering van het imago door bewijsbaar duurzaam ondernemen

Een Green Key certificaat vraagt een investering in tijd en geld, maar daardoor stelt het ook wat voor. Dit mag je best laten weten via persberichten, nieuwsbrieven, website et cetera. Want gasten, zowel zakelijk als toeristisch, worden steeds gevoeliger voor duurzaam ondernemen.

 

  1. Rendement door investeringen die zichzelf terug verdienen

Duurzaam ondernemen betekent letterlijk een manier van ondernemen die je lang vol kunt houden. Waarbij ‘groen’ investeren vaak samengaat met kostenverlaging. Green Key richt zich dan ook op investeringen die slim zijn, die zowel de exploitatie als het milieu sparen.

Uiteraard hoop ik daarnaast altijd dat ondernemers niet alleen de marktkansen van duurzaam ondernemen zien, maar ook vanuit zichzelf vinden dat iedereen een verantwoordelijkheid heeft. Gelukkig maak ik dat steeds vaker mee en ziet men dat de doelen samen kunnen / moeten gaan.

Tot slot, er zijn nog vele redenen meer voor duurzaam ondernemen via Green Key. Een greep uit de mogelijkheden:

  • Financiële voordelen via belastingmaatregelen
  • Het bedrijf is klaar voor de toekomst
  • Verbetering van de relatie met de overheid
  • Kennisvergroting op diverse terreinen
  • Voor ondernemers, door ondernemers
  • Eigen gegevens en processen uitgangspunt
  • Gebruikersvriendelijke, digitale invoer
  • Vermindering van regeldruk

Kies uw eigen favoriete reden uit het rijtje. Liever nog: reageer met de belangrijkste reden / redenen waarom u een Green Key wilde. Of waarom u ervoor koos dat juist niet te doen!

 

Over de auteur

Johan Kaspers

Facebook

Zelfstandig adviseur vrijetijdseconomie (Brederode Advies, sinds 2009). Lange ervaring als manager en adviseur in toerisme en recreatie.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.