Toeristisch Delft & parkeren: van dissatifier naar gastvrij bereikbaar.

Jeroen Beelen Cases, Gastvrij Bereikbaar Leave a Comment

Het is in de buurt waar ik woon in Delft aan de lopende band raak: verdwaasde en boze bezoekers met een hele dikke parkeerboete achter de voorruit. Negentig euro. Kassa! Het schaamrood staat me vaak op de kaken. Ik hou van mijn stad, maar deze parkeerellende is niet om aan te zien. Tijd voor een suggestie, waarmee we hopelijk de goodwill van onze bezoekers gaan terugwinnen.

Ik ga in deze blogpost niet in op de vraag hoe het nu toch komt dat het parkeerbeleid zo onduidelijk is en waarom dit al jaren zo is en er niets lijkt te veranderen. Mij gaat het erom dat bezoekers aan Delft de dagelijkse praktijk (op straatniveau) niet snappen en een oplossing die nu soelaas biedt.

Zomaar een voorbeeld van twee weken geleden.

Een radeloze toeriste uit Wallonië loopt met een parkeerboete van €90 door onze straat. Ze had toch betaald? Niet dus! Op een paar meter van de plek waar ze geparkeerd staat, staat een parkeerautomaat. Daar komen alleen dagkaarten uit á €29 euro. Op diezelfde automaat hangt een stuk papier waarop verwezen wordt naar een automaat 200 meter verderop, waar per uur betaald kan worden. En aldus heeft deze toeriste gehandeld. Er staat alleen nergens dat je ook je auto dan 200 meter verderop moet zetten. Dat de buurt niet blind is voor de parkeerellende blijkt duidelijk uit het feit dat er ook een straat verder, op hekken langs de straat, meerdere felgele berichten hangen die bezoekers informeren over ‘hoe’ en ‘waar’ te parkeren.

parkeerautomaat Delft

Het wrange aan dit voorbeeld is dat de uitgangssituatie al niet te begrijpen was, maar dat de mededeling op de parkeerautomaat (van een goedbedoelende buurtbewoner) de zaak er niet beter op maakt. Wrang is tevens dat deze buitenlandse bezoekster bij aankomst een parkeerwacht had aangesproken met de vraag of ze goed geparkeerd had. Omdat deze echter geen buitenlandse taal sprak, bleef een antwoord uit, met een boete als gevolg.

De heen- en terugreis bij een bezoek aan Delft (en om het even welke locatie) is een wezenlijk onderdeel van de beleving. Nu worden bezoekers beboet en rijden met stoom uit de oren weg, terwijl ze niet bewust een parkeerovertreding hebben begaan en dat schaadt de reputatie van onze stad.

Ik heb 3 suggesties die bijdragen aan een ‘gastvrij bereikbaar’ Delft:

  1. Maak op alles toeristische, gemeentelijk en andere sites duidelijk dat ‘JE ALS BEZOEKER AAN DELFT WORDT BEBOET ALS JE OP STRAAT PARKEERT’. Kort en duidelijk: Parkeer als bezoeker NIET op straat!
  2. Geef aan waar ze wel mogen parkeren: IN DE PARKEERGARAGES.
  3. Maak een flyer in 2 talen (NL/Eng) die parkeerwachten kunnen meenemen en in geval van twijfel, kunnen afgeven aan bezoekers.

Een vierde suggestie zou zijn dat je als stad ook heel anders met parkeren kunt omgaan. Zie de video van de Gold Coast in Australie. Maar dat is weer een heel andere discussie.

Laten we voor nu vooral heel praktisch handelen en onze binnen- en buitenlandse bezoekers helder informeren en een gastvrij welkom heten. Dat bespaart mij en heel veel buurtbewoners dat ongewenste schaamrood op de kaken.

UITNODIGING

Wil je meer weten over ‘Gastvrij Bereikbaar’ en hoe je de rode loper verlegt van je eigen voordeur naar die van je klant. Wordt dan nu gratis lid van het kennisplatform via www.gastvrijbereikbaar.nl.

 

 

 

 

Over de auteur

Jeroen Beelen

Twitter Google+

innovatieve destinatiemarketeer | toerisme, leisure & cultuur sector | blogger | reiziger | lid Team Gastvrij Bereikbaar

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.