Gastvrij bereikbaar Ortigia: een case uit Sicilië

Jeroen BeelenCases, Gastvrij Bereikbaar Leave a Comment

Tijdens een recente vakantie op het prachtige Sicilië, liep ik in het idyllische Ortigia, tegen een mooi voorbeeld aan van gastvrije bereikbaarheid.

Ortigia is een eiland waarop het historische deel van de stad Syracuse gelegen is. De oppervlakte van dit eiland is slechts een vierkante kilometer en het heeft ongeveer 4.500 inwoners. Via 3 bruggen is het eiland verbonden met het vasteland.

Door het idyllische karakter van deze wijk is het bijzonder geliefd bij toeristen en dit betekent onherroepelijk parkeerproblemen! Het stadsbestuur heeft echter fors geïnvesteerd in het leefbaar en bereikbaar houden van deze wijk.

Zo is parkeren in de wijk alleen toegestaan voor inwoners. Bezoekers mogen op vaste momenten op de dag de wijk wél inrijden, maar ze mogen er niet parkeren.

Dit betekent derhalve dat je niet belemmert wordt bij het afzetten van bagage bij je hotel of appartement. Wel dien je daarna terug te rijden naar de ‘ingang’ van Ortigia. Op die lokatie (Talete) is een enorme parkeergarage gebouwd. Daar wordt bij de ingang – via nummerbordherkenning – de tijd en datum van binnenkomst van je auto geregistreerd. Bij het verlaten van de parkeergarage voer je je nummerbord in op de betaalautomaat en wordt het te betalen bedrag zichtbaar. Een prima systeem: je loopt geen kans je inrijkaart te verliezen.

Vanaf de parkeergarage zijn er verschillende opties om terug te komen bij je accommodatie. Er zijn (elektrische) leenfietsen en je kunt gebruik maken van een elektrische shuttlebus. Deze rijdt door de hele wijk, zodat je altijd kunt uitstappen dichtbij het deel van de wijk waar je wilt zijn.
Om de kosten hoef je het niet te laten: 0,50€ voor een enkele rit, 2€ voor een dagkaart en 7€ voor een weekkaart. Online is een pdf te downloaden van de busroutes.
Omdat de wijk niet heel groot is, is teruglopen ook altijd een optie.

In mijn ogen was het een prima en zeer gastvrij systeem: ik kon bij mijn appartement komen voor het afzetten van de bagage, had een prima parkeerplek, waar ik ook eenvoudig voor kon betalen en door de combinatie van maatregelen bleef de stad – voor bezoekers en inwoners – leefbaar.

Hieronder enkele foto’s van de infrastructuur die is neergezet.

Over de auteur

Jeroen Beelen

Twitter

innovatieve destinatiemarketeer | toerisme, leisure & cultuur sector | blogger | reiziger | lid Team Gastvrij Bereikbaar

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.