Gastvrijheid en parkeren: de do’s, don’ts en tips

Jeroen BeelenTravellers' Journey Leave a Comment

Parkeren en gastvrijheid zijn elementen die sterk met elkaar verbonden zijn. Als je naar een locatie toe rijdt, verwacht je er toch met enig gemak en redelijk voor de deur te kunnen parkeren. Maar niet iedere locatie schijnt er zo over te denken. Veel vaker lijkt het puur een cash cow te zijn. En dat merkt de klant maar al te goed.

In de onderstaande blogpost enkele do’s, don’ts en tips over hoe je parkeren onderdeel maakt van een positieve beleving.

Parkeren is beleving

De manier waarop u parkeren regelt voor uw klanten maakt een natuurlijk onderdeel uit van de totale klantbeleving. Het gaat daarbij niet alleen om hoe alles loopt bij aankomst, maar vooral ook de manier waarop alles loopt bij het verlaten van de parkeerplaats.

of 

Is parkeren onderdeel van uw gastenbeleid?

Hoe u als locatie omgaat met parkeerverwijzingen en of parkeerregulering (d.m.v. betalen) is van invloed op hoe uw klant het parkeren ervaart.

Heeft u bewust nagedacht over de afweging tussen parkeren als ‘cash cow’ en parkeren als ‘onderdeel van een totaalbeleving’? Heeft u een gastenbeleid ten aanzien van het parkeren: m.a.w. parkeert uw beste klant pal voor de deur en staan mindere klanten wat verder weg?

Of haalt uw uw gasten ook in een golfkar uit het tegenoverliggende modderige weiland op en rijdt u ze vervolgens over de parkeerplaats waar u en uw medewerkers pal naast de voordeur geparkeerd staan?

Denk na over diversiteit in parkeren

De parkeerlocatie en het type parkeerplaatsen is natuurlijk van invloed op de afwikkeling van het autoverkeer van of naar uw locatie.

Eén toegang naar één parkeerterrein met een groot aantal bezoekers die op dezelfde tijd arriveren, leidt vanzelfsprekend tot een grotere kans op vertraging, maar ook op files op de snelwegen van en naar uw locatie.

Met verschillende looptijden (en of zelfs bus reistijden) en verschillende parkeerlocaties ontstaat een beter gespreide verkeersafwikkeling en minder oponthoud en ergernis. Aan het ongemak van een langere loopafstand kan tegemoet worden gekomen in geld of privileges. Een mogelijkheid is een parkeerarrangement in de toegangsprijs op te nemen.

De do’s, de don’ts, de tips

  • Een parkeerplaats is een bron van inkomsten, maar beslaat vaak ook dure en beter exploiteerbare vierkante meters. Denk dus na over de ruimte die per voertuig nodig is om dezelfde hoeveelheid gasten te kunnen verwelkomen

 auto’s/bus/fiets

  • Zoveel gasten, zo veel auto’s, zo veel wensen. Van campers,- e-auto’s, oldtimers, taxibusjes, tot minder validenvervoer, et cetera. Denk na over wat u van uw gasten weet: op welke manier reizen ze, welk deel van uw klanten is te verleiden tot andere manieren van reizen, wat is het bestedingspatroon van uw verschillende klanten. En hoe wilt u klanten faciliteren afhankelijk van hun bestedingspatroon? Al deze zaken zouden aanleiding kunnen zijn om te komen tot simpele regels voor een bepaalde doelgroep of voertuig en het niveau van gastvrijheid dat u hen biedt.

of

  • Het verlaten van de parkeerplaats is vaak het laatste fysieke moment op uw locatie. Misschien een mooi moment om nog even afscheid te nemen van uw gast. Leuk toch als de gastheer laat zien dat hij nog even aan u denkt, u een goede terugreis wenst en uitkijkt naar een herhaald bezoek. Denk dus eens na over het uitzwaaien van uw gast.

  • Het moment waarop uw gast de parkeerplaats afrijdt is tevens het moment waarop u uw klant een handje kunt helpen door hem de juiste route te wijzen. Vaak is dit nl. ook het moment dat de autonavigatie nog op zoek is naar satellieten en de klant twijfelt of hij nu links of rechtsaf moet om op de snelweg te komen. Denk dus na of u u gast kunt helpen door hem op het juiste spoor te zetten?

of 

  • Er zijn leuke manieren om parkeren in uw voordeel te laten werken: u kunt bv. online aandacht vragen voor uw parkeerterrein door voor volgers via Twitter of Facebook een speciale parkeerplaats te reserveren. Dit levert u wellicht niet direct extra inkomsten op, maar uw online volgers zullen het zeker waarderen en bovendien zal een deel van hen uw initiatief delen met hun vrienden en familie. Gewoon omdat u iets leuks en positiefs heeft bedacht voor uw gasten.parkeerplaats strandpark Vlugtenburg (Zuid-Holland)
  • Of u kunt van parkeren iets leuks maken speciaal voor de doelgroep waar u zich op richt. Een mooi voorbeeld hiervan is Automuseum Louwman in Den Haag. U kunt daar met tal van vervoersmiddelen komen en uiteraard ook met de auto. Maar aan bezoekers die met een prachtige oldtimer naar het museum komen biedt het museum een ere-parkeerplaats: pal voor de deur van het museum.

en

parkeerplaats Louwman Museum

  • Wist jij nog waar de auto stond? Altijd fijn als er voldoende plek is voor het parkeren van je auto. Maar wel zo fijn als de eigenaar van het parkeerterrein er voor zorgt dat je aan het einde van het event je auto ook weer terug kunt vinden.

of

Kortom, parkeren en gastvrijheid zijn nauw met elkaar verbonden. Uw gast zal zich een duidelijk beeld vormen hoe u over parkeren denkt: als cash cow of als instrument waarmee u de beleving van uw gast verbetert. Er zijn tal van manieren waarop u, bij zoiets simpels als parkeren, kunt laten zien aan uw gast dat hebt nagedacht over hoe u het voor hem beter, prettiger en klantvriendelijker maakt.

Heeft u aansprekende voorbeelden hoe u met parkeren omgaat, laat het weten in reactie op deze blogpost!

Over de auteur

Jeroen Beelen

Twitter

innovatieve destinatiemarketeer | toerisme, leisure & cultuur sector | blogger | reiziger | lid Team Gastvrij Bereikbaar

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.