De online wereld en de echte wereld vloeien in steeds grotere mate samen. Een slimme ondernemer maakt daar gebruik van en zorgt dat fans in de offline wereld beloond worden voor hun online gedrag.
Dat belonen kan o.a. in de vorm van een parkeerplaats pal voor de deur.
De pionier
Heylen Meubelen was er in 2011 vroeg bij. Als eerste retailer in Europa creëerden zij speciale parkeerplaatsen voor hun Facebook fans. En daar lieten ze het niet bij. Ze koppelden deze actie ook aan instore-acties op social media. Zo lieten ze in de winkel zien welke item het meest ‘geliked’ was door hun online fans en door het delen van foto’s van meubelen konden klanten in aanmerking komen voor speciale kortingsbonnen.
Lees voor meer informatie het artikel in de link: http://www.emerce.nl/wire/heylen-pakt-uit-eerste-facebook-fan-parking-europa
Echte VIPS
In 2013 lanceerde Eindhoven Airport speciale VIP-programma voor haar online fans. Ook hier ging het niet om een eenmalige stunt, maar was het onderdeel van een langdurig focus op de verbetering van de ‘customer journey’.
Eindhoven Airport vraagt klanten die via het vliegveld reizen zich in te schrijven voor het VIP-programma. Dit doen zij door deFacebookpagina te liken. Eenmaal ingeschreven maakt de reiziger kans op een vipbehandeling. Deze vip:
- parkeert voor de deur van de vertrekhal voor de duur van zijn reis
- wordt bij aankomst op het vliegveld opgehaald door personeel van het vliegveld en naar binnen begeleid
- checkt in bij de speciale ‘VIP check-in balie’
- wordt uitgenodigd voor een gratis ontbijt, lunch of diner
- hoeft niet in de rij te staan voor de douane, maar mag gebruik maken van de ‘fast track’ rij
Lees voor meer informatie over de beweegredenen van Eli Lejeune, Marketing Manager van Eindhoven Airport, het artikel in de link: http://www.frankwatching.com/archive/2013/06/03/bij-eindhoven-airport-zijn-facebook-fans-echte-vips/
Interactie
Bij Strandpark Vlugtenburg in het Zuid-Hollandse ’s Gravenzande hebben ze meerdere parkeerplaatsen gereserveerd voor hun volgers op social media. Zo zijn er parkeerplaatsen voor volgers op Zoover, Facebook, Tripadvisor en Twitter.
Ceo Wilfred van Luijk benoemt vooral het feit dat deze parkeerplaatsen zorgen voor een gespreksonderwerp met klanten als reden voor deze aparte parkeerplaatsen. Hij vindt het belangrijk dat er leuke zaken gedeeld worden met volgers en dat deze het leuk vinden, blijkt wel uit het feit dat foto’s van de parkeerplaatsen veelvuldig gedeeld worden door zijn bezoekers.
Lessons learned
Bereikbaarheid en parkeren zijn een wezenlijk onderdeel van uw propositie. Of u te bereiken bent en of er parkeermogelijkheden zijn maken onderdeel uit van het keuzeproces van uw bezoeker. Een slimme ondernemer maakt dit onderdeel van de zijn rode loper die hij uitrolt naar zijn klant. Niet alleen ter plekke moet het goed geregeld zijn, maar ook via social media maak je je onderscheidende propositie zichtbaar.
Gastvrijheid en bereikbaarheid kunnen, als je het bewust aanpakt, USP’s zijn voor je locatie!
Voorbeelden in de regio Arnhem-Nijmegen?
Ken je leuke voorbeelden in regio Arnhem-Nijmegen, deel het met dit netwerk via een reactie!