Bereikbaarheid is een cruciaal onderdeel voor iedere onderneming, ook in het toerisme. Het Amsterdam Travel Ticket, door de NS en het GVB speciaal voor toeristen ontwikkeld, voorziet duidelijke in een behoefte: in zo’n 6 maanden tijd zijn er ruim 85.000 verkocht.
Het Amsterdam Travel Ticket bestaat uit een 2e klas treinretour Schiphol – ieder station in Amsterdam én onbeperkt vervoer op alle trams, bussen, nachtbussen en metro’s van GVB. Met dit ticket heeft de toerist al zijn vervoer in Amsterdam in één keer geregeld.
Het Amsterdam Travel Ticket bestaat in een 1-, 2- en 3-daagse variant. De kaart is inclusief een uitvouwbare plattegrond, in de vorm van een Z-card. De kaft van de plattegrond is de papieren chipkaart waarmee de reiziger in- en uitcheckt.
Op initiatief van NBTC Holland Marketing wordt op dit moment door het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad gekeken naar de mogelijkheid om ook in de rest van Nederland toeristenkaarten te introduceren.
Met het oog op de gastvrije bereikbaarheid van Nederland zou dat een enorme verbetering bieden in de reisbeleving van de toerist. Deze worstelt op dit moment in veel gevallen met de zeer complexe manier waarop in Nederland gebruik kan worden gemaakt van het openbaar vervoer.
Belangrijke voorwaarde is ook dat er 1 toeristenkaart komt voor heel Nederland en niet dat iedere regio zijn eigen kaart invoert.
En nog mooier zou het zijn als een toeristenkaart door de toeristische industrie toegezonden zou kunnen worden aan het huisadres van de bezoekende toerist. Op deze manier komt deze geheel ontzorgt aan op Schiphol en kan zonder enige moeite doorreizen naar zijn toeristische bestemming in Nederland.
Daarmee zou een toeristenkaart voor Nederland niet alleen bijdragen aan de gastvrije bereikbaarheid van toeristische bestemmingen, maar tevens aan de wensen/initiatieven om het toeristisch bezoek beter te spreiden over de verschillende steden en regio’s in ons prachtige land.
Bron: Verkeersnet.nl